Anatoly Osmolovsky


Dmitry Gutov “Rembrandt’s drawings”
“Base” #1, p. 3

 

Dmitry Gutov’s “Rembrandt’s drawings” are a series of spatial pieces based on Rembrandt’s pen and ink sketches. The flat drawing’s lines are given volume and turn into a special new kind of volumetric sculpture. But unlike traditional volumetric sculpture, where the spectator sees different angles of the sane volume, these sculptural angles contradict one another. There are only two points from which one can see an exact copy of Rembrandt’s drawing: either facing the piece frontally, or from its exact behind (where the drawing will be mirrored). All other angles mix up and distort the drawing, turn it into a chaos of senseless lines. All of art history literally unravels before your eyes: from realistic depiction via the “expressionism” of its various distortions to radical abstraction and quotation-based post-modernism, (as in the reverse mirroring, a favorite postmodernist device).

The work in this series demonstrates a synthesis of XX century art history in its entirety, thus giving rise to a new reflexive element.

The work also contains a significant “democratic” element, namely the freedom to choose the proper vantage for viewing: the spectator/owner of these works literally has the freedom to choose which “side” of “art” he finds more appealing. One person will find it more important to see “Rembrandt’s drawings”, while another will be more interested searching the chaos of twisted and bent wires that contains and hides its form. The fact that there is much classical art hidden in modernism is arguably one of the most important themes of our epoch; it presents us with the task of revealing this hidden content, with the perspective of reaching a new stage in the development of contemporary art. And this is something that Gutov’s work demonstrates brilliantly.    

 

Работы Дмитрия Гутова "Рисунки Рембрандта" - это серия объемных изображений графических набросков Рембрандта.  Плоский рисунок, линии которого разнесены в объеме превращается в особый вид круглой скульптуры. Эту скульптуру необходимо осматривать с разных точек. Но в отличие от традиционной круглой скульптуры, где зритель видит разные ракурсы одного и того же объема, в этих скульптурах ракурсы отрицают сами себя. Только с двух точек можно увидеть точный рисунок Рембрандта: один прямо в фас и другой с обратной стороны (соответственно этот вид будет зеркально перевернут). Все другие ракурсы так или иначе смещают, корежат рисунок, превращая его в конце концов в хаос бессмысленных линий. Перед зрителем в буквальном смысле слова развертывается вся история искусства: от реалистического изображения, через "экспрессионизм" различных его искажений в радикальную абстракцию и цитирующий постмодернизм: оборотная зеркально перевернутая сторона (постмодернисты часто использовали этот прием).

Эта серия есть визуальное воплощение "исторических рядов" Гарри Леманна: произведение искусства как синтез всей истории искусства ХХ века. Именно через демонстрацию этого синтеза проявляется рефлексивный элемент данного произведения.

В работе содержится и значительный "демократический" элемент, который определяется свободой выбора позиции при взгляде на него: в буквальном смысле слова зритель/обладатель этой работы способен сам выбирать какой своей "стороной" ему больше всего подходит "искусство". Для кого-то важно увидеть "рисунок Рембрандта", а кому-то будет интересно посмотреть на хаос скрученной и согнутой проволоки в которой этот рисунок скрывается. Тема сокрытости в искусстве модернизма классического искусства - наверное, самая главная для нашей эпохи. Соответственно задача выявления этой сокрытости - перспектива нового этапа развития современного искусства. Что работы Гутова в метафорической форме блестяще нам демонстрируют.